Inbetalning till licenskonto - Så här gör ni!
Innan ni installerar er PostBase Qi1 så behöver ni se till att det finns pengar tillgängligt för nedladdning på ert licenskonto. Om kontot är tomt så går det ej att slutföra installationen.
Ni betalar in pengar genom att använda er av PostNords bankgironummer samt ett OCR-nummer som är specifikt för just er frankeringsmaskin.
PostNords bankgironummer är: 5257-6220.
OCR-numret skickas ut av PostNord. Skulle ni av någon anledning inte ha mottagit detta så går det att leta upp ert licensnummer via PostNords OCR-sökningstjänst.
Det tar vanligtvis 1 -3 arbetsdagar från att ni har betalat in pengar tills dess att pengarna finns på ert licenskonto.
Ett inbetalningskvitto skickas ut av PostNord när era pengar tagits emot.
Nätverksinställningar inför installation
Vid installation av PostBase Qi1 behövs följande kontrolleras av er IT-Avdelning/Ansvarig:
- Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen
- Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket
Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:
- IP-adress
- Subnätmask
- Gateway
- DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
- DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
- *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)
Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas, 193.29.243.33
Manualer & Filer
Vanliga frågor & svar
Vad betyder 'Utför Portoladdning (Laddningsbelopp 0 är OK)'?
Alla frankeringsmaskiner behöver kopplas upp mot sin leverantör med 90-dagarsintervall. Detta är ett krav från Postnord och går ej att undvika, de vill då ha licensstatistik från kunder.
Ex:
Ni laddar ned portopengar till er frankeringsmaskin den 1 januari 2025.
Ni behöver koppla upp maskinen igen senast den 31 mars 2025.
Observera!
När texten ” Utför Portoladdning (Laddningsbelopp 0 är OK)” visas på er frankeringsmaskin så behöver ni inte ladda ner mer porto till din frankeringsmaskin. Dock behöver en uppkoppling göras och det enklaste sättet att göra detta är en portoladdning med laddningsbelopp 0 (noll) kronor.
Lösning:
- Se till att maskinen är ansluten till ert nätverk
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Portoladdning”
- Skriv in ”0” som laddningsbelopp, om det redan står ”0” som laddningsbelopp gå vidare till punkt 5
- Tryck ”Grön bock”
- Tryck ”Grön bock” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Rött kryss”)
- Maskinen synkroniserar nu mot Azolvers server och spärren upphävs
- Tryck ”grön bock”
- Tryck ”Pil tillbaka” (längst ner till höger på displayen) för att komma tillbaka till startskärmen
Uppstår anslutningsproblem, vänligen kontrollera er anslutning och starta om maskinen. Ni kan också se vidare under rubrik ”Uppkopplingsproblem”.
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Uppkopplingsproblem
- Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk.
- Stäng av samt starta upp maskinen, håll runda knappen intryckt i ca tre sekunder)
- Kvarstår felet, kontrollera nedan med er IT-Avdelning/Ansvarig.
- Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen. Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket.
- Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:
- IP-adress
- Subnätmask
- Gateway
- DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
- DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
- *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)
Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas, 193.29.243.130
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Hur ni laddar ner pengar till maskinen?
Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk.
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Portoladdning”
- Om ni vill ändra laddningsbelopp, skriv in det nya beloppet
- Tryck ”Grön bock”
- Tryck ”Grön bock” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Rött kryss”)
- Maskinen/Systemet synkroniserarar
- Tryck ”grön bock”
- Tryck ”Pil tillbaka” (längst ner till höger på displayen) för att komma tillbaka till startskärmen
Uppstår anslutningsproblem, vänligen kontrollera er anslutning och starta om maskinen. Ni kan också se vidare under rubrik ”Uppkopplingsproblem”.
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Dåligt tryck
När trycket är dåligt kan man gör en patronrengöring via frankeringsmaskinen
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Trycksystem”
- Tryck ”Rengöring”
- Tryck ”Grön bock”
- Tryck ”Pil tillbaka” 2 ggr (längst ner till höger på displayen) för att komma tillbaka till startskärmen
Blir inte trycket bättre gå igenom rengöringsprocessen en gång till, under punkt 3 väljer ni ”Intensivrengöring” istället, maskinen gör nu en djupare rengöring. Om detta inte fungerar kan man prova att gör en manuell rengöring av patronen.
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ställa in porto / försändelsetyp
När ni ska skicka brev så är det viktigt att ni ställer in er frankeringsmaskin på att välja rätt porto så att ni inte betalar för mycket eller för lite för er utgående post.
Lösning:
- Tryck ”KR” längst upp till höger på displayen
- Välj önskad destination (inrikes, Utrikes eller Manuell om man vill sätta portopriset manuellt)
- Välj önskad brevtyp (1:a klassbrev, Värde)
- Välj eventuell tilläggstjänst annars tryck ”Grön bock”
- Maskinen återgår till startläge med den tjänst ni valt
- Lägg brevet på vågen, maskinen visar nu gramvikt samt ställer in rätt porto automatiskt
- Frankera
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ändra laddningsbelopp
Se under rubrik "Hur ni laddar ner pengar till maskinen”
Ställa in snabbval
För de vanligaste försändelsetyperna ni använder kan ni spara ner som snabbval för att enkelt komma åt dessa när ni ska frankera.
Lösning:
- Tre Snabbval ligger förprogrammerade längst ner till vänster på displayen.
- Vill man göra förändringar i snabbvalen gör man det via tilläggsprogrammet ”Navigator” som laddas ner via vår hemsida . Där finner ni även Användarhandboken
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ändra varningsnivå
När det tillgängliga portot kommer under en viss summa (1500 SEK som standard) så varnar maskinen för att ni behöver betala in och ladda ner mer pengar till maskinen. Beroende på er verksamhet och postmängd kan det vara fördelaktigt att ändra varningsnivån så att ni aldrig behöver vara utan pengar i er frankeringsmaskin.
Lösning:
- Tryck ”Meny”
- Tryck högra pilen 1 gång för att byta displaysida
- Tryck ”Automatisk portoladdning”
- ”Ändra” skall vara markerad
- Tryck ”Höger pil”
- Maskinen föreslår 1500:-, vill ni ändra skriv in egen önskad varningsnivå
- Tryck ”grön bock”
- Följande information skall stå: ”Automatisk nerladdning av porto är PÅ”
- Tryck ”Grön bock”
- Tryck ”Blå pil” för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Byte av färgpatron
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Trycksystem”
- Tryck ”Patronbyte”
- Fäll upp luckan
- Ta ut den gamla patronen genom att trycka ner den gröna knappen
- Sätt i den nya patronen, se till så att den ”klickar till” så patronen hamnar i sitt rätta läge.
- Stäng luckan
- Färgpatronen kalibreras nu automatiskt
- För in ett kuvert/papper för att printa ut ett testtryck
- Är teststrecken/linjerna för siffrorna 5 rakast Horisontal samt Vertikal, tryck ”Grön bock”, annars välj den siffra där teststrecken/linjerna är rakast Horisontal samt Vertikal
- Tryck ”Blå pil” två gånger för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00