Kom igång
Inbetalning till licenskonto - Så här gör ni!
Innan ni installerar er PostBase Qi3 / Qi5 / Qi7 / Qi9 så behöver ni se till att det finns pengar tillgängligt för nedladdning på ert licenskonto. Om kontot är tomt så går det ej att slutföra installationen.
Ni betalar in pengar genom att använda er av PostNords bankgironummer samt ett OCR-nummer som är specifikt för just er frankeringsmaskin.
PostNords bankgironummer är: 5257-6220.
OCR-numret skickas ut av PostNord. Skulle ni av någon anledning inte ha mottagit detta så går det att leta upp sitt licensnummer via PostNords OCR-sökningstjänst.
Det tar vanligtvis 1 -3 arbetsdagar från att ni har betalat in pengar tills dess att pengarna finns på ert licenskonto.
Ett inbetalningskvitto skickas ut av PostNord när era pengar tagits emot.
Nätverksinställningar inför installation
Vid installation av PostBase behövs följande kontrolleras av er IT-Avdelning/Ansvarig:
- Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen
- Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket
Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:
- IP-adress
- Subnätmask
- Gateway
- DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
- DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
- *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)
Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas, 193.29.243.32
Manualer & Filer
Vanliga frågor & svar
Vad betyder 'Utför Portoladdning (Laddningsbelopp 0 är OK)'?
Förklaring:
Alla frankeringsmaskiner behöver kopplas upp mot sin leverantör med 90-dagarsintervall. Detta är ett krav från Postnord och går ej att undvika, de vill då ha licensstatistik från kunder.
Ex:
Ni laddar ned portopengar till er frankeringsmaskin den 1 januari 2025.
Ni behöver koppla upp maskinen igen senast den 31 mars 2025.
Observera!
När texten ” Utför Portoladdning (Laddningsbelopp 0 är OK)” visas på er frankeringsmaskin så behöver ni inte ladda ner mer porto till din frankeringsmaskin. Dock behöver en uppkoppling göras och det enklaste sättet att göra detta är en portoladdning med laddningsbelopp 0 (noll) kronor.
Lösning:
- Se till att maskinen är ansluten till ert nätverk.
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Portoladdning”
- Skriv in ”0” som laddningsbelopp, om det redan står ”0” som laddningsbelopp gå vidare till punkt 5
- Tryck ”Ladda”
- Tryck ”Ja” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Nej”).
- Tryck ”Ok”
- Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Uppkopplingsproblem
- Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk.
- Stäng av samt starta upp maskinen, håll runda knappen intryckt i ca tre sekunder)
- Kvarstår felet, kontrollera nedan med er IT-Avdelning/Ansvarig.
- Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen. Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket.
- Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:
- IP-adress
- Subnätmask
- Gateway
- DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
- DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
- *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)
Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas, 193.29.243.32
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Hur man laddar pengar till maskinen?
Förklaring:
För att kuna använda frankeringsmaskinen behöver det finnas portopengar tillgängliga. Dessa betalas in till ert licenskonto och sedan laddar ni ner dessa pengar till er frankeringsmaskin.
Lösning:
- Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Portoladdning”
- Om ni vill ändra laddningsbelopp, skriv in det nya beloppet
- Tryck ”Ladda”
- Tryck ”Ja” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Nej”)
- Maskinen / Systemet synkroniserarar
- Tryck ”Ok”
- Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Maskinen ger dåligt tryck
Förklaring:
Om maskinen ger dåligt tryck kan de bero på flera anledningar, till exempel att bläcket i patronerna börjar ta slut, att färg har torkat i munstycket på patronen eller att maskinen behöver rengöras invändigt.
Lösning:
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Trycksystem”
- Tryck ”Rengöring”
- Tryck ”Ok”
- Tryck ”Tillbaka” två gånger för att komma till startskärmen
Blir inte trycket bättre gå igenom rengöringsprocessen en gång till, under punkt 3 väljer ni ”Intensivrengöring” istället, maskinen gör nu en djupare rengöring.
Om detta inte fungerar så kan ni prova att göra en manuell rengöring av patronerna.
Om ovanstående inte hjälper så kan ni prova att byta till ett nytt patronpar.
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ställa in portovärde/försändelsetyp
Förklaring:
För att kunna få ett korrekt pris på ert brev så är det viktigt att ni har ställt in maskinen på rätt försändelsetyp. Exempel på försändelsetype är 1:a-klassbrev inrikes.
Lösning:
- Tryck ”Produkt”
- Välj önskad destination (inrikes, Utrikes eller Manuell om man vill sätta portopriset manuellt)
- Välj önskad brevtyp (1:a klassbrev, Värde)
- Välj eventuell tilläggstjänst annars tryck ”Ok”
- Maskinen återgår till startläge med den tjänst ni valt.
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ändra laddningsbelopp
Förklaring:
När ni ska ladda ner pengar till din frankeringsmaskin så behöver ni ange vilket belopp som ni vill ladda ned. Beloppet måste anges som ett jämnt 100-tal med ett minsta värde på 100 SEK och ett högsta värde på ert tillgängliga belopp avrundat nedåt till närmsta 100-tal. Om ni inte vet vad ert tillgängliga belopp är så går det bra att kontakta PostNord, tel 010-436 47 71 alternativt Azolver Svenska AB.
Lösning:
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Portoladdning”
- Skriv in det nya beloppet
- Tryck sedan på ”Ladda” för att påbörja processen med att ladda ner det nya beloppet
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ställa in snabbval
Förklaring:
De vanligaste försändelsetyperna ni använder kan ni spara ner som snabbval för att enkelt komma åt dessa när ni ska frankera. Redan på fabriken har de vanligaste postprodukterna lagrats som snabbval, ni ser dessa nertill på startskärmen.
Lösning:
- Tre Snabbval ligger förprogrammerade längst ner till vänster på displayen.
- Vill man göra förändringar i snabbvalen gör man det via tilläggsprogrammet ”Navigator” som laddas ner via vår hemsida. Där finner ni även Användarhandboken
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Matar ej etiketter
Förklaring:
Om etiketterna inte matas igenom maskinen kan detta bero på att felaktiga etiketter används, att etiketterna är för hårt packade i etikettmatare, att något hänt med etikettmataren eller att en eller flera etiketter har fastnat i maskinen.
Lösning:
- Kontrollera att ni har originaletiketterna som är anpassade till frankeringsmaskinen
- Se till att etiketterna är riktigt nerstoppade i etikettmataren
- Dra ut matarbordet framtill på maskinen genom att sätta in fingrarna och trycka upp spärren (bilder finns under ”Rengöring av sensor till Postbase”)
- Kontrollera så att ingen etikett har fastnat längst upp till vänster vid gröna matarbandet där etiketterna matas fram
- Torka av ovansidan på den svarta avlånga enheten (ca 10 cm lång) som sitter längst in när ni tagit bort matarbordet
- Gör rent borsten som sitter i matarbordet, är den sliten beställes en ny
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Etikettstopp (etikett(er) fastnat)
Lösning:
- Dra ut matarbordet framtill på maskinen genom att sätta in fingrarna och trycka upp spärren ( bilder finns under ”Rengöring av sensor till Postbase”)
- Kontrollera så att ingen etikett har fastnat längst upp till vänster vid gröna matarbandet där etiketterna matas fram
- Torka av ovansidan på den svarta avlånga enheten (ca 10 cm lång) som sitter längst in när ni tagit bort matarbordet
- Gör rent borsten som sitter i matarbordet, är den sliten beställes en ny
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Ändra varningsnivå
Förklaring:
När det tillgängliga portot kommer under en viss summa (3000 SEK som standard) så varnar maskinen för att ni behöver betala in och ladda ner mer pengar till maskinen. Beroende på er verksamhet och postmängd kan det vara fördelaktigt att ändra varningsnivån så att ni aldrig behöver vara utan pengar i er frankeringsmaskin.
Lösning:
- Tryck ”Meny”
- Tryck högra pilen 1 gång för att byta displaysida
- Tryck ”Automatisk portoladdning”
- ”Ändra” skall vara markerad
- Tryck ”Nästa”
- Maskinen föreslår 1500:-, vill ni ändra skriv in egen önskad varningsnivå
- Tryck ”Spara”
- Följande information skall stå: (Automatisk nerladdning av porto är PÅ)
- Tryck ”Ok”
- Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00
Byte av färgpatroner
Förklaring:
Om era färgpatroner tar slut behöver dessa bytas ut mot ett nytt patronpar.
Lösning:
- Tryck ”Meny”
- Tryck ”Trycksystem”
- Tryck ”Patronbyte”
- Ta ut de gamla patronerna genom att trycka ner patronen och för dem till er
- Sätt i de nya patronerna (Viktigt att båda patronerna bytes samtidigt), se till så att de ”klickar till” så patronerna hamnar i sitt rätta läge
- Stäng luckan
- Färgpatronerna kalibreras nu automatiskt
- Välj antingen ”Matare” eller ”Etikett” för att printa ut ett testtryck
- Är teststrecken/linjerna för siffrorna 5 rakast Horisontal samt Vertikal, tryck ”Färdig”, annars välj den siffra där teststrecken/linjerna är rakast Horisontal samt Vertikal
- Tryck ”Tillbaka” två gånger för att komma tillbaka till startskärmen
Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00