Portot för att frankera med en frankeringsmaskin kommer inte att höjas den 1 januari 2025, det är endast frimärksportot som höjs till 22kr. 
 

  • Asset Tracking
  • Produkter
  • Support
  • Om oss
  • Webbshop
  • Sök
  • MyFP login
MyFP login

Optimail 30

För dig som har en Optimail 30 frankeringsmaskin har vi fyllt denna sida med all information ni behöver för att komma igång och sedan använda er frankeringsmaskin.

Använd snabblänkarna nedan för att snabbare komma till rätt sektion för ert ärende.

Inbetalning till licenskonto - Så här gör ni!

Innan ni installerar er Optimail 30 så behöver ni se till att det finns pengar tillgängligt för nedladdning på ert licenskonto. Om kontot är tomt så går det ej att slutföra installationen.

Ni betalar in pengar genom att använda er av PostNords bankgironummer samt ett OCR-nummer som är specifikt för just er frankeringsmaskin.

PostNords bankgironummer är: 5257-6220.

OCR-numret skickas ut av PostNord. Skulle ni av någon anledning inte ha mottagit detta så går det att leta upp ert licensnummer via Postnords OCR-sökningstjänst.

Det tar vanligtvis 1 -3 arbetsdagar från att ni har betalat in pengar tills dess att pengarna finns på ert licenskonto.

Ett inbetalningskvitto skickas ut av PostNord när era pengar tagits emot.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00


Manualer & Filer

Användarmanual

Installationsguide
 

Vanliga frågor & svar

Felmeddelande: 'Datumkrediten har gått ut'

Alla frankeringsmaskiner behöver kopplas upp mot sin leverantör med 90-dagarsintervall. Detta är ett krav från Postnord och går ej att undvika.

Ex:

Ni laddar ned portopengar till er frankeringsmaskin den 1 januari 2025.
Ni behöver koppla upp maskinen igen senast den 31 mars 2025.

Observera!

När texten 'Datumkrediten har gått ut' visas på er frankeringsmaskin så behöver ni inte ladda ner mer porto till din frankeringsmaskin. Dock behöver en uppkoppling göras och det enklaste sättet att göra detta är en portoladdning med laddningsbelopp 0 (noll) kronor.

1. Tryck bort felkoden med knappen “Enter”
Se till att maskinen är uppkopplad, antingen via telekobel, eller till nätverket via er ”ULB-box” (AK Nord), eller via dator ”MailCredit”.
3. Tryck på “myntknappen” (tre mynt med valörerna 5, 20 och 50)
4. Tryck på “Teleporto”
5. Tryck på “Ändra”
6. Tryck på “0″
7. Tryck på “Ladda” samt bekräfta utförandet
Maskinen synkroniserar nu mot Francotyps server och spärren upphävs, ni har nu 90 nya dagar innan datumkrediten inträffar igen.
Laddar ni ner pengar till maskinen där emellan kopplar maskinen också upp sig mot Francotyps server och ni får nya 90 dagar.
8. När laddningsprocessen är genomförd trycker ni på “Vidare” så kommer spärren att ha släppts
9. Uppstår anslutningsproblem, vänligen kontrollera er anslutning eller se FAQ ”Uppkopplingsproblem”.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Hur man laddar ner pengar till sin Optimail 30?

Ladda ner pengar till din Optimail 30 frankeringsmaskin gör ni enkelt med ett par knapptryck.

Det första ni måste göra är att se till att er maskin är inklopplad via en av följande uppkopplingslösningar:

  • Analog telekabel via ett analogt telefonjack (ej nätverkskabel eller nätverksuttag)
  • ULB-box (Extern modemdosa med texten ”AK-NORD” på)
  • MailCredit (PC-lösning)

Sedan följer ni dessa steg:

  1. Tryck på knappen till vänster på maskinen som har 3 mynt på sig
  2. Tryck sedan på ”Teleporto” (knappen längst upp till höger)
  3. Om ni vill ändra ditt laddningsbelopp, tryck på ”Ändra” och skriv in ert nya belopp
  4. Tryck på ”Ladda”
  5. Bekräfta genom att trycka på ”Ladda” igen
  6. Tryck på ”Vidare” när uppkopplingen avslutas

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Hur ni ser hur mycket pengar som finnes kvar att frankera för?

För att se hur mycket pengar ni har kvar att frankera för i er Optimail 30 så gör ni följande:

  1. Tryck på knappen med 3 mynt till vänster på frankeringsmaskinen
  2. Läs beloppet under rubiken ”Restsumma (R1)
  3. Tryck på tillbaka för att komma till huvudskärmen igen

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Hur ni nollställer vågen?

Om ni skulle få problem med vågen så finns det en enkel funktion i frankeringsmaskinen där ni kan återställa (tarera) vågens värde.

Gör så här:

  1. Tryck på ”Menu” till vänster på frankeringsmaskinen
  2. Välj ”Våg och portoberäkning”
  3. Tryck på ”Tarera”
  4. Tryck på knappen ”Back” två gånger för att återgå till startskärmen

Observera!

En vanlig anledning till att vågen visar ”<0!” eller inte tar en vikt är för att man har lagt på flera brev och sedan tagit bort endast ett par av breven. Detta gör att vågen protesterar.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Infomeddelande: 'Nästa underhåll nödvändig'

Frankeringsmaskinen har behov av service, vänligen kontakta Azolver för vidare information.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Maskinen matar ej fram kuverten

Frankeringsmaskinen har behov av reparation av matarenheten, vänligen kontakta Azolver för vidare information.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Felmeddelande: 'Inget giltigt färgband hittades'

Förklaring:

Detta meddelande visas i nedre delen av displayen när maskinen av någon anledning inte kan läsa av chipet på färgbandet.

Observera: Detta fel uppstår ofta vid köp av piratkopierade färgband. Kännetecken för piratkopierade färgband: FP-logotyp saknas på färgbandet, chipet är påklistrat (ofta snett) och hjulet som färgbandet är monterat på är svart.

Lösning:

  • Kontrollera att färgbandet ej är en piratkopia enligt ovanstående beskrivning
  • Ta ut färgkassetten ur maskinen, torka av chippet.
  • Stäng av och sätt på maskinen igen med strömbrytaren på vänster sida
  • Kvarstår felet, vänligen kontakta Azolver för vidare information.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Maskinen ger dåligt tryck

Förklaring:

Trycket är ofullständigt, svagt eller utsmetat.

Lösning:

  • Kan uppstå om kuvertet är ojämnt, testa på etikett alternativt tomt kuvert.
  • Hjälper ej ovan prova att byta färgkassett
  • Kvarstår felet, vänligen kontakta Azolver för vidare information.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ställa in portovärde

Förklaring:

För att kunna väga och frankera er post behöver ni ställa in vilken typ av försändelse det är som ska skickas.

Lösning:

  1. Tryck på knappen till höger om texten ”Pro” längst upp till höger på maskinen
  2. Välj önskad destination (Inrikes eller Utrikes).
  3. Välj önskad brevtyp tex. 1:a-klassbrev Innrikes
  4. Tryck på knappen ”Back” för att frankera eller ”Tilläggstjänster” för att aktivera ev tilläggstjänster som tex. REK 

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ändra laddningsbelopp

Förklaring:

När ni ska ladda ner pengar till er frankeringsmaskin kan ni själv bestämma vilket belopp ni vill ladda ned. Beloppet måste avrundas till närmsta 100-tal. Beloppet kan heller ej vara lägre än 100 SEK och måste vara lägre än det lägsta 100-tal som ni har betalat in till ert licenskonto.

Lösning:

  1. Tryck på knappen med tre små mynt uppe till vänster på frankeringsmaskinen.
  2. Tryck på knappen ”Teleporto” längst upp till höger.
  3. Tryck på knappen ”Ändra” för att få möjlighet att ändra till det belopp ni vill ladda ner.
  4. Använd knappsatsen för att skriva in det belopp ni önskar. För att ladda ner beloppet, klicka på ”Ladda”-knappen.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Lägga till nytt snabbval

Förklaring:

Snabbval används för att ni enkelt ska komma åt de vanligate försändelsetyperna. Som standard finns ett antal snabbval inlagda men beroende på ert behov kan dessa bytas ut.

Lösning:

  1. Om en klocka syns i displayen står maskinen i sitt sparläge. Tryck ”Enter” för att starta upp maskinen
  2. Tryck ”PRO” (längst upp till höger)
  3. Gör de val ni vill ha på ditt snabbval t.ex. ”Inrikes – 1:a klassbrev ”
  4. När alla val är gjorda tryck ”Back”
  5. Se till att det står ”Frankeringsklar” längst ner i fönstret innan ni går vidare till nästa punkt. I annat fall upprepa från punkt 2.
  6. Tryck ”Menu”
  7. Tryck på nedåtpilen på piltangenterna
  8. Välj ”Förvalta snabbval”
  9. Välj under vilken siffra ni vill placera ditt snabbval med hjälp av knapparna uppe till höger. För snabbval 5-8, tryck på nedåtpilen
  10. Tryck ”Ny”
  11. Tryck ”Spara”
  12. Tryck ”Back” 2 ggr
  13. För att lägga in fler snabbval, upprepa från punkt 2
  14. Tryck MEM för att komma in på era valda snabbval

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Felmeddelande: 'Tryckbild ej klar'

Förklaring:

Detta meddelande visas i nedre delen av skärmen när portoinställingarna inte är fullständiga. Detta kan hända om till exempel inställningsprocessen för försändelsetyp avbryts innan hela processen genomförts.

Lösning:

  1. Tryck ”PRO” i displayen
  2. Välj ”Inrikes/Utrikes”
  3. Välj tex. 1:a-klassbrev Innrikes
  4. Tryck ”Back” för att spara inställningen

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ställa in prefix för uppkoppling

Förklaring:

När maskinen ska kopplas upp via det analoga nätet så kan det ibland krävas att ett prefix skrivs in i maskinens uppkopplingsinställning. Detta sker när er växel använder ett prefix (till exempel 0 eller 00) innan tonsignal uppstår.

Lösning:

  1. Tryck ”Meny”
  2. Tryck ”Modem/Telefonnummer”
  3. Tryck ”Inställning modemparameter”
  4. Tryck ”Vidare”
  5. Tryck ”Internt modem”
  6. Tryck ”Anknytning”
  7. Tryck ”Vidare”
  8. Tryck ”Vidare”
  9. Lägg in prefix (t.ex 00)
  10. Tryck ”Vidare”
  11. Tryck ”Spara”

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ställa in varningsnivå

  1. Meny
  2. Systeminställningar
  3. Varning restsumma

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Artiklar

  • AZOLVER TRAXSUITE PARCELS

  • Azolver Tracking Solutions

  • Support

  • Inomhus eller utomhus. Azolver tillhandahåller det. Du använder det.

Din Azolver

Azolver Support

08 - 734 17 00
kundcenter.se@azolver.com

Skicka din kontaktinformation

This site is protected by reCAPTCHA and the Google
Privacy Policy and Terms of Service apply.


They trust in Azolver

Läs mer
Azolver Svenska AB
Huvudkontor

Azolver Svenska AB
Voltavägen 17
168 69 Bromma

Kontaktinformation

Mån – Fre 08:00-16:30

info.se@azolver.com
08-734 17 00

 

 

 

Whistleblower System