Portot för att frankera med en frankeringsmaskin kommer inte att höjas den 1 januari 2025, det är endast frimärksportot som höjs till 22kr. 
 

  • Asset Tracking
  • Produkter
  • Support
  • Om oss
  • Webbshop
  • Sök
  • MyFP login
MyFP login

PostBase Vision-serien

För er som har en PostBase Vision frankeringsmaskin har vi fyllt denna sida med all information ni behöver för att komma igång och sedan använda er frankeringsmaskin.

Använd snabblänkarna nedan för att snabbare komma till rätt sektion för ert ärende.

Kom igång

Inbetalning till licenskonto - Så här gör ni!

Innan ni installerar er PostBase Vision så behöver ni se till att det finns pengar tillgängligt för nedladdning på ert licenskonto. Om kontot är tomt så går det ej att slutföra installationen.

Ni betalar in pengar genom att använda er av PostNords bankgironummer samt ett OCR-nummer som är specifikt för just er frankeringsmaskin.

PostNords bankgironummer är: 5257-6220.

OCR-numret skickas ut av PostNord. Skulle ni av någon anledning inte ha mottagit detta så går det att leta upp sitt licensnummer via PostNords OCR-sökningstjänst.

Det tar vanligtvis 1 -3 arbetsdagar från att ni har betalat in pengar tills dess att pengarna finns på ert licenskonto.

Ett inbetalningskvitto skickas ut av PostNord när era pengar tagits emot.

Nätverksinställningar inför installation

Vid installation av PostBase behövs följande kontrolleras av er IT-Avdelning/Ansvarig:

  • Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen
  • Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket

Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:

  • IP-adress
  • Subnätmask
  • Gateway
  • DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
  • DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
  • *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)

Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas, 193.29.243.32

 

Manualer & Filer

Användarmanual

Installationsguide

Snabbreferens
 

Vanliga frågor & svar

Vad betyder 'Utför Portoladdning för att kunna frankera'?

Förklaring:

Alla frankeringsmaskiner behöver kopplas upp mot sin leverantör med 90-dagarsintervall. Detta är ett krav från Postnord och går ej att undvika, de vill då ha licensstatistik från kunder.

Ex:

Ni laddar ned portopengar till er frankeringsmaskin den 1 januari 2025.
Ni behöver koppla upp maskinen igen till frankeringsservern senast den 31 mars 2025.

Observera!

När texten ” Utför Portoladdning för att kunna frankera (0 portoladdning är OK)” visas på er frankeringsmaskin så behöver ni inte ladda ner mer porto till din frankeringsmaskin. Dock behöver en uppkoppling göras och det enklaste sättet att göra detta är en portoladdning med laddningsbelopp 0 (noll) kronor.

Lösning:

  1. Se till att maskinen är ansluten till ert nätverk.
  2. Tryck ”Meny”
  3. Tryck ”Portoladdning”
  4. Skriv in ”0” som laddningsbelopp, om det redan står ”0” som laddningsbelopp gå vidare till punkt 5
  5. Tryck ”Ladda”
  6. Tryck ”Ja” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Nej”).
  7. Tryck ”Ok”
  8. Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Uppkopplingsproblem

Lösning:

  1. Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk.
  2. Stäng av samt starta upp maskinen, håll runda knappen intryckt i ca tre sekunder)
  3. Kvarstår felet, kontrollera nedan med er IT-Avdelning/Ansvarig.
  • Kontrollera att nätverket är ”upplåst” för maskinen. Att maskinen kan bli tilldelad en adress (DHCP) och att portarna 8080 samt 443 är öppna. Kontroll av brandväggar och/eller annan säkerhet i nätverket.
  • Om man vill sätta en fast IP-adress, se till att följande uppgifter finns:
    • IP-adress
    • Subnätmask
    • Gateway
    • DNS 1 (går att använda Googles: 8.8.8.8)
    • DNS 2 (går att använda Googles: 8.8.4.4)
    • *Proxy: användare/lösenord *(om detta krävs)

Alternativt om en anslutning mot en IP adress skall tillåtas specifikt, kontakta Azolver

Utförligare instruktion finner ni i Referenshandboken, sidorna 28, 116-120

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Hur man laddar ner pengar till maskinen?

Förklaring:

För att kunna använda frankeringsmaskinen behöver det finnas portopengar tillgängliga. Dessa betalas in till ert licenskonto hos PostNord och sedan laddar ni ner pengarna till er frankeringsmaskin. Ni kan bara ladda maskinen med hela 100 tal.

Lösning:

  1. Se till att maskinen är uppkopplad mot ert nätverk
  2. Tryck ”Meny”
  3. Tryck ”Portoladdning”
  4. Om ni vill ändra laddningsbelopp, skriv in det nya beloppet
  5. Tryck ”Ladda”
  6. Tryck ”Ja” ( skulle ni vilja avbryta laddningen trycker ni ”Nej”)
  7. Maskinen / Systemet synkroniserarar
  8. Tryck ”Ok”
  9. Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen

Utförligare instruktion finner ni i Referenshandboken, sid 83

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Maskinen ger dåligt tryck

Förklaring:

Om maskinen ger dåligt tryck kan de bero på flera anledningar, till exempel att bläcket i patronerna börjar ta slut, att färg har torkat i munstycket på patronen eller att maskinen behöver rengöras invändigt.

Lösning:

  1. Tryck ”Meny”
  2. Tryck ”Trycksystem”
  3. Tryck ”Rengöring”
  4. Tryck ”Ok”
  5. Tryck ”Tillbaka” två gånger för att komma till startskärmen

Blir inte trycket bättre gå igenom rengöringsprocessen en gång till, under punkt 3 väljer ni ”Intensivrengöring” istället, maskinen gör nu en djupare rengöring.
Om detta inte fungerar så kan ni prova att göra en manuell rengöring av patronerna.
Om ovanstående inte hjälper så kan ni prova att byta till ett nytt patronpar.

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ändra laddningsbelopp

Förklaring:

När ni ska ladda ner pengar till er frankeringsmaskin så behöver ni ange vilket belopp som ni vill ladda ned. Beloppet måste anges som ett jämnt 100-tal med ett minsta värde på 100 SEK och ett högsta värde på ert tillgängliga belopp, avrundat nedåt till närmsta 100-tal.Om ni inte vet vad ert tillgängliga belopp är så går det bra att kontakta PostNord, tel 010-436 47 71 alternativt Azolver Svenska AB.

Lösning:

  1. Tryck ”Meny”
  2. Tryck ”Portoladdning”
  3. Skriv in det nya beloppet
  4. Tryck sedan på ”Ladda” för att påbörja processen med att ladda ner det nya beloppet

Utförligare instruktion finner ni i Referenshandboken, sid 83

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Etikettstopp (etikett(er) fastnat)

Lösning:

  1. Dra ut matarbordet framtill på maskinen genom att sätta in fingrarna och trycka upp spärren på utdragslådan.
  2. Kontrollera så att ingen etikett har fastnat längst upp till vänster vid gröna matarbandet där etiketterna matas fram.
  3. Torka av ovansidan på den svarta avlånga enheten (ca 10 cm lång) som sitter längst in när ni tagit bort den utdragbara lådan.
  4. Gör rent borsten som sitter i matarbordet, är den sliten beställes en ny.

Innan ni börjar frankera igen:

  1. Kontrollera att ni har originaletiketterna som är anpassade till frankeringsmaskinen
  2. Se till att etiketterna är riktigt nerstoppade i etikettmataren

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Hur man byter färgpatroner?

Förklaring:

Om bläckpatronen tar slut behöver denna bytas ut mot en ny patron.

Lösning:

  1. Tryck ”Meny”
  2. Tryck ”Trycksystem”
  3. Tryck ”Patronbyte”, nu öppnas patronluckan
  4. Ta ut den gamla patronen genom att trycka ner patronen och för den till er
  5. Sätt i den nya patronen, se till så att det ”klickar till” så patronen hamnar i sitt rätta läge
  6. Stäng luckan
  7. Färgpatronen kalibreras nu automatiskt
  8. Vill ni kontrollera att trycket blir bra, välj ”Testutskrift” och printa ut ett testtryck
  9. Tryck ”Tillbaka” två gånger för att komma tillbaka till startskärmen

Utförligare instruktion finner ni i Referenshandboken, sidorna 133-137

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Ändra varningsnivå

Förklaring:

När det tillgängliga portot kommer under en viss summa (3000 SEK som standard) så varnar maskinen för att ni behöver betala in och ladda ner mer pengar till maskinen. Beroende på er verksamhet och postmängd kan det vara fördelaktigt att ändra varningsnivån så att ni aldrig behöver vara utan pengar i er frankeringsmaskin.

Lösning:

  1. Tryck ”Meny”
  2. Tryck högra pilen 2 gång för att byta displaysida
  3. Tryck ”Varning Lågt Portosaldo”
  4. Maskinen föreslår 1500:-, vill ni ändra skriv in egen önskad varningsnivå
  5. Tryck ”OK”
  6. Tryck ”Tillbaka” för att komma tillbaka till startskärmen

Utförligare instruktion finner ni i Referenshandboken, sidan 28

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Administrera kostnadsställe och användare

Lösning:

I myFP-portalen kan ni skapa nya kostnadsställen & maskinanvändare. Resp. användare kan få sitt eget PIN.

Ex. ni skapar maskinanvändare: Frida, Benke, Saga, Ragnar med varsin PIN

Ex. ni skapar kostnadsställena: Fridas fisk AB, Benkes båtar AB & Sagas satellitantenner AB

Ex. ni tilldelar: Frida, Benke & Sage till sina respektive företags kostnadsställen och sedan så tilldelar ni Ragnar till alla kostnadsställen då han skickar post för alla tre företagen i byggnaden.

Ni kan också bestämma att ex. bara Ragnar ska få ladda ned mer porto till maskinen.

Utförlig instruktion hur ni administrerar kostnadsställen finner ni i Referenshandboken, sidorna 99-103

Vid frågor vänligen kontakta Azolver Svenska AB, tel 08-734 17 00

Artiklar

  • AZOLVER TRAXSUITE PARCELS

  • Azolver Tracking Solutions

  • Support

  • Inomhus eller utomhus. Azolver tillhandahåller det. Du använder det.

Din Azolver

Azolver Support

08 - 734 17 00
kundcenter.se@azolver.com

Skicka din kontaktinformation

This site is protected by reCAPTCHA and the Google
Privacy Policy and Terms of Service apply.


They trust in Azolver

Läs mer
Azolver Svenska AB
Huvudkontor

Azolver Svenska AB
Voltavägen 17
168 69 Bromma

Kontaktinformation

Mån – Fre 08:00-16:30

info.se@azolver.com
08-734 17 00

 

 

 

Whistleblower System