Chalmers tekniska högskola Göteborg är Sveriges andra största högskola. Högskolan bedriver forskning och erbjuder utbildning inom teknik, vetenskap, sjöfart och arkitektur. Chalmers har 10 300 heltidsstudenter och 3 100 anställda. Högskolan hanterar cirka 300 paket, 50 brev och tre lastpallar per dag och de har ett centrallager till vilket alla försändelser ankommer. De ska sedan transporteras till olika campus.
Innan samarbetet med Azolver hade Chalmers två olika leverantörer som hanterade pakettransporter, vilket orsakade utmaningar för logistikprocessen. För att underlätta kommunikation och informationsflödet inom intern och extern logistik beslutade Chalmers att få tjänsterna från en leverantör. Samarbetet med Azolver har pågått i flera år.
"Samtidigt ökade paketflödet via vårt beställningssystem och det fanns ett tydligt tryck att ha mer kontroll över paketen"
-Ulla Lindblom
- "Vi inledde ursprungligen samarbetet med Azolver eftersom vi ville få full kontroll över den interna logistiken på Chalmers. Vi hade tidigare haft problem med paket som inte anlände till rätt avdelningar eller till rätt personer. Vi ville fixa det och att kunna följa var varje paket befinner sig i vårt område. Samtidigt ökade paketflödet via vårt beställningssystem och det fanns ett tydligt tryck att ha mer kontroll över paketen", säger Ulla Lindblom, chef för godsmottagning vid Chalmers högskola.
Azolvers SendSuite Tracking-lösning har hjälpt Chalmers att hålla reda på logistiken inom organisationen. Idag har det centrala godsmottagningscentret en sorteringsavdelning som kontrollerar varje paket, märker det med rätt etikett för varje campus och skickar det med en interntransport till slutdestinationen. Skåpbilen kör en eller två gånger om dagen från och tillbaka till det centrala godsmottagningscentret. Kommunikation flyter lätt eftersom allt görs av en operatör.
Ulla Lindblom är nöjd med Azolvers tjänst eftersom SendSuite Tracking-lösningen har gjort det möjligt för både internservice och Chalmers personal att ta reda på var ett paket finns i systemet, vilket gör processen smidig.
- Azolver har en bra teknisk support och de lyssnar på deras kunders behov. De är professionella och effektiva och vi rekommenderar gärna deras service till andra, säger Ulla Lindblom.